onsdag den 13. juli 2011

Fødselsdagsboller

I får lige opskriften på mine fødselsdagsboller - den usunde slags, den hører sig nemlig til når der er fødselsdag, og også på sådan en regnvejrsdag som idag, hvor jeg har barsel og manden for engangs skyld kom hjem fra arbejde imens det stadig var eftermiddag - uhm det er hygge!


2 dl vand
100 gr. smør (man kan sagtens bruge en slat olie istedet)
50 gr. gær
1 æg
1 tsk. salt
50 gr. sukker
1 tsk kardemomme
Ca. 500 gr. hvedemel (til det passer)

Smelt smøren i vandet, rør gæren ud heri når den er tempereret. Tilsæt de øvrige ingredienser og ælt dejen grundigt, den skal være smidig og ikke klistre til fingrene.
Stilles til hævning i ca. 30 min.
Formes til 12-16 boller.
Hæver igen ca. 30 min.
Kan evt. pensles efter lyst - jeg undlader det.
Bages ved 220 gr. i 8-10 min.

Velbekomme!

3 kommentarer:

  1. De ser rigtig fine ud de boller ( og det kommer fra en bager :)) den ligner meget min opskrift og de er gode, rigtig fin tæppe de er ved at lave, glæder mig til at se den færdig med baby.

    SvarSlet
  2. Ih er du bager? Arbejder du også som det?
    Bollerne plejer at blive rost til skyerne. Flere klager dog over, at de ikke kan lave dem lige så gode selv, hvorfor har jeg så ikke forstand på. Jeg forestiller mig at de ikke er grundige nok med selve processen, æltning m.v.... men hvad ved jeg???
    Jeg synes også bare tæppet bliver skønt, og kan da SLET ikke vente med at se lillesøster i det...uuuh!

    SvarSlet
  3. Hey - den meget omtalte bolleopskrift! TAK:o)

    SvarSlet